30 July, 2008

FTU Review - DIA YANG SEPI (Kolej Aminuddin Baki)

DIA YANG SEPI, naskhah yang berbentuk absurd telah dipentaskan dengan beraninya oleh Teater Kolej Aminuddin Baki pada hari terakhir Festival Teater Universiti UKM 08. Secara jujurnya, naskhah ini amatlah berat dan memerlukan kajian yang mendalam terhadap skrip itu sendiri supaya mesej naskhah yang ingin disampaikan sampai kepada penonton yang menonton. Peranan pemain juga menjadi tunggak yang penting dalam menyampaikan mesej sebuah teater absurd, selain pemahaman dan pengolahan sang pengarah itu sendiri. Kasawari sendiri sebenarnya tidaklah begitu mahir dalam hal-hal yang berkaitan dengan teater berbentuk absurd ini. Rasanya saudari Sumpit telah pun mengulas lanjut mengenai naskhah seumpama ini di previous review.

Berbalik kepada point utama, DIA YANG SEPI ini mengisahkan ‘luahan’ seorang manusia yang berdepan dengan pelbagai bentuk kesepian dalam hidup yang tidak mengenal waktu dan tempat. Fikiran sering terganggu dengan godaan ‘kesepian’ itu sendiri yang sentiasa menghalang manusia daripada berkomunikasi dengan bentuk kehidupan dunia yang lain. Kesepian menyebabkan manusia (Watak 1) mampu hidup sempurna hanyalah dalam mimpi.

Kumpulan teater Kolej Aminuddin Baki ini merupakan satu-satunya kumpulan yang bertanding pada waktu pagi disebabkan oleh penyelarasan masa pertandingan pada hari terakhir yang melibatkan tiga kumpulan, termasuklah persembahan penutup (selingan) oleh Kelab Teater Rimba pada waktu malam. Jadi, masa bump in kumpulan ini adalah pada malam sebelumnya, iaitu sejurus selepas kumpulan teater dari Kolej Pendeta Za’ba melabuhkan tirai pementasan mereka. Biarpun kumpulan dari Kolej Aminuddin Baki ini tiba lewat sejam daripada masa bump in yang sepatutnya, kumpulan ini berjaya menyiapkan sebahagian besar set dan lampu pada malam itu juga. Latihan para pelakon juga sempat diadakan pada malam itu sehingga waktu yang pihak urusetia FTU tetapkan supaya durasi persiapan pertandingan adalah sama dan adil bagi semua kolej yang bertanding pada hari-hari sebelumnya. So far, kolej ini tidaklah mendatangkan sebarang bentuk masalah sepanjang melakukan persiapan kumpulan mereka.

Show yang dijadualkan seawal 10 pagi tidaklah menjadi halangan kepada kumpulan ini untuk bertanding. Namun, kumpulan ini terpaksa menangguhkan waktu persembahan ke 10.15 pagi kerana ketiga-tiga juri gagal untuk tiba awal di Panggung Seni. Kasawari dan urusetia-urusetia yang lain agak cemas pada pagi itu, namun dalam masa yang sama Kasawari tergelak sendirian. Ingatkan para pelajar sahaja yang selalu bangun lambat, juri pun tiada bedanya. Manusia katakan… :)

Persembahan dimulakan dengan adegan monolog pendukung utama, iaitu Watak 1 yang dilakonkan oleh saudara Azirin (budak KTR jugak). Apabila Kasawari menontonnya, dalam hati Kasawari berkata, “not bad jugak si Azirin ni”. Maybe ilmu lakonan itu diperoleh semasa manjadi pelajar ko-kurikulum teater seni lakon pada semester lepas. Kiranya ada peningkatan dari segi mutu lakonan Azirin berbanding dengan pementasan semasa ujian praktikal lepas. Pelakon-pelakon lain banyak melibatkan watak-watak korus seperti waktu, angin dan sebagainya selain watak tiga orang pekerja yang berdiskusi dan menyindir tentang kehidupan di pejabat. Watak-watak korus kurang menyerlah kerana mereka masih memegang watak manusia atau ‘diri sendiri’, bukannya elemen-elemen yang diwakili. Dari segi vokal, hampir keseluruhan pemain tidak melontarkan vokal dengan betul dan adakalanya pemain ‘mengunyah’ ayat-ayat skrip. Kes terlupa skrip amatlah ketara, terutama semasa adegan tiga orang pekerja di pejabat berlangsung. Kesilapan ini sering kali dilakukan oleh watak pekerja wanita nerd sehingga dia mengulang skrip yang sama untuk beberapa kali tanpa ada usaha untuk improvisasi. Pelakon yang lain juga tidak ada inisiatif untuk menyelamatkan keadaan. Hal ini kemungkinan besar terjadi gara-gara pelakon terlalu terikat dan tidak blend dengan skrip. Watak bos lelaki pula berhadapan dengan banyak kelemahan seperti tidak membina connection dan chemistery dengan pelakon lain. Buktinya, dia sering berdialog di hadapan penonton dan langsung tidak respon dengan pelakon-pelakon lain. Seorang lagi watak wanita yang angkuh dan berpendirian tetap yang sering berdialog seolah-olah berpidato. Keseluruhan lakonan daripada kolej ini adalah bagi Kasawari agak lemah. Namun, Kasawari tidaklah menghukum kumpulan ini sewenang-wenangnya kerana Kasawari sangat mengerti bahawa mereka semua masih baru dan masih belajar dalam dunia teater ini. Sekurang-kurangnya kumpulan teater kolej ini berani mencuba dan bereksperimen.

Dari aspek teknikal, ternyata masih ada banyak lagi yang perlu diperbaiki, baik dari segi lampu, set, props dan sebagainya. Cuma Kasawari sedikit hairan dek tertanya-tanya mengapa teknikal daripada kumpulan ini masih lemah, sedangkan ada di antara ahli-ahli kumpulan ini merupakan krew teknikal UKM. Di manakah silapnya? Tetapi, keseluruhannya tidaklah begitu mengecewakan. Satu pujian harus diberikan kepada kumpulan teater ini kerana nampaknya mereka semua begitu bekerjasama dan bersatu antara satu sama lain seperti yang Kasawari lihat. Mereka sanggup mengorbankan waktu malam mereka untuk berlatih dan berproduksi, sedangkan mereka mengetahui bahawa pementasan mereka bakal berlangsung pada keesokan pagi. Syabas atas usaha kumpulan teater Aminuddin Baki ini.

Sekalung TAHNIAH juga diucapkan kepada saudara Azirin kerana berjaya menggondol anugerah PELAKON HARAPAN LELAKI pada kali ini. Kasawari dah sense something dengan lakonan budak ni. Ternyata sangkaan Kasawari tidak meleset. Kepada ahli-ahli kumpulan teater Kolej Aminuddin Baki, jangan berputus asa kerana masih banyak lagi yang korang perlu pelajari dan semoga you all berjaya pada FTU yang mendatang.






FTU Review - ANDAI (Kolej Pendeta Za'ba)

Festival Teater Universiti 2008 yang berlangsung baru-baru ini merupakan penyertaan kali kedua bagi Kolej Pendeta Za'ba setelah membuat kemunculan buat pertama kalinya pada tahun 2005. Al-maklumlah kolej yang terletak di lingkungan kedua ini merupakan 'kolej bongsu' di UKM. Setelah mementaskan teater berbentuk 'absurd' pada tiga tahun lepas, grup teater kolej ini mementaskan sebuah naskhah yang berjudul ANDAI.

Mendengar judul naskhah ini sahaja Kasawari sudah mengandaikan bahawa jalan ceritanya adalah seakan-akan sama dengan naskhah KALAULAH yang pernah dipentaskan oleh pelajar-pelajar ko-kurikulum seni lakon pada sesi terdahulu. Cerita berkaitan dengan kisah hidup beberapa individu yang hidup dalam kesempitan dari segi kewangan dan kerohanian serta terpaksa hidup merempat di jalanan yang hanya memperoleh 'rezeki' dengan meminta sedekah, memungut sisa-sisa makanan dan yang paling penting adalah terpaksa 'berangan' untuk memiliki sesuatu yang amat diingini tanpa berusaha ke arahnya. Kumpulan ini cuba memaparkan kisah hidup kanak-kanak kelas bawahan yang dipinggirkan keluarga dan masyarakat.

Walaupun masa bump in set telah 'dicuri' oleh kumpulan sebelumnya, namun grup teater dari Kolej Za'ba ini mampu mendirikan set dan menyelerakkan props yang ada dalam waktu yang singkat. Set yang bertulangkan susunan dinding dan berpropskan sampah sarap berjaya disiapkan beberapa jam sebelum bermulanya pertandingan. Biarpun terdengar mulut-mulut dengki yang mengatakan set dinding seperti dinding kartun la, macam cerita Arab la, set terburuk yang pernah dilihat la, apa la, namun kredit harus diberikan kepada grup ini kerana; pertama: bijak menggunakan bahan-bahan terpakai untuk dijadikan set dan props meskipun mengetahui kekangan bajet; kedua: majoriti ahli, terutama budak-budak set terdiri daripada kaum hawa (where are Za'ba guyz???); ketiga: keseluruhan ahli adalah terdiri daripada pelajar-pelajar Tahun 1 (tak macam kolej-kolej lain yang ramai senior tolong); dan yang keempat: satu-satunya grup yang berjaya dan sempat membuat run-through teknikal PENUH! Syabas budak-budak Zon 2!


Show yang bermula tepat pada jam 9 malam ini berlangsung dengan agak slow pada awalnya dengan pengenalan watak-watak yang terdiri daripada kanak-kanak seorang demi seorang. Satu intro yang kurang 'menikam' dan membuat penonton agak resah. Harus diingatkan bahawa kemantapan sesuatu intro merupakan faktor penting untuk menentukan sama ada penonton akan terus lekat di kerusi penonton ataupun beredar keluar kerana first impression yang bosan. Permulaan yang agak hambar ini sedikit sebanyak mengurangkan minat beberapa penonton untuk terus duduk menonton seperti yang Kasawari perhatikan. Keadaan menjadi agak selamat apabila munculnya seorang watak kanak-kanak 'patah' dengan gayanya bersahaja sehingga mencuit hati penonton walaupun kadang-kadang Kasawari tengok terover-over dengan pembawakan karakter dan suka menambah-nambah tatkala mendapat respon lucu daripada penonton. Begitu juga dengan watak seorang lagi NOK berbadan XL yang tiba-tiba muncul sebagai tukang sapu DBKL (kot!). Suaranya yang nyaring dan gedik berjaya membuat penonton tidak kering gusi. Namun, sebenarnya watak-watak lelaki separuh wanita ini adalah amat klise dalam sesuatu pementasan, bukan sahaja di peringkat teater kolej, malah di peringkat MAKUM. Teguran selalu diberikan oleh juri-juri profesional bahawa watak-watak sebegini adalah sangat 'basi' dan bukan favourite untuk diberikan markah dalam apa jua pertandingan meskipun watak-watak ala Nyah ini penghidup suasana. Tapi, entahla. Mungkin benar apa yang penonton dan penyokong dari Kolej Za'ba sendiri maklumkan kepada Kasawari bahawa 'wujudnya' watak-watak sebegini adalah kerana most of the JAKSA kolej sendiri terdiri daripada golongan ini. Erm, yang tu Kasawari tak berani nak cakap ape.

Watak-watak lain tidaklah begitu menonjol, adakalanya hambar, adakalanya kelakar. Mungkin mereka masih baru dan belum mempelajari teknik-teknik lakonan dengan mahir lagi. Maklumla baru beberapa minggu masuk ke UKM, sudah memikul tanggung jawab besar sebagai mahasiswa berjiwa seni. At least it was a very good try! Mesej yang disampaikan agak straight to the point, namun kreatif dalam menggunakan props seperti kotak yang pada mulanya menjadi alas tidur dan kemudiannya dibentuk menjadi kereta yang diimaginasikan oleh kanak-kanak. Seorang lagi watak yang satu-satunya kanak-kanak perempuan yang bernama Dewi agak mencuit hati penonton dengan saiz pelakonnya yang kecil molek dan mempunyai suara yang comel. Tetapi, si Dewi ni sering bermain gerak di bawah payung yang dipegangnya sehingga wajahnya tenggelam dek lindungan payung tersebut.


Dari segi teknikal, lighting seperti biasa dalam kategori lemah seperti kolej-kolej sebelumnya. Masalah yang sama seperti cue lampu lambat masuk dan tidak punch sehingga membuatkan jalan cerita menjadi drag. Satu yang pelik tentang pementasan ANDAI ini adalah terlalu banyak audio digunakan meskipun ada beberapa babak tertentu dirasakan tidak memerlukan audio. Tindakan kumpulan ini untuk mengisi kekosongan jalan cerita dengan santapan lagu-lagu kurang menjadi kerana penonton menjadi muak. Selain itu, kolej ini banyak menggunakan audio lagu-lagu popular masa kini seperti Pencinta Wanita, Pudar dan sebagainya dan setiap lagu itu diputarkan dalam durasi masa yang agak lama (hampir separuh lagu). So, masalah drag makin menular!

Walau bagaimanapun, pujian tetap diberikan kepada Kolej Pendeta Za'ba kerana semangat kerja sama antara ahli sangat kuat. Mereka dilihat sebagai grup yang merendah diri dan malu-malu, unlike certain colleges. Ahli-ahlinya tetap bersabar dengan karenah grup-grup lain yang mengutuk set dan pameran mereka. Hasil kesabaran kolej ini membuahkan hasil apabila memenangi ANUGERAH KHAS JURI a.k.a. tempat ke-4 FTU 08... Sekalung TAHNIAH diucapkan kepada produksi ANDAI ini. Masih jauh and banyak lagi yang perlu dipelajari dan semoga grup ini akan sukses selalu...


p/s: ANDAI korang bisa bersatu, ANDAI korang bisa bersabar, ANDAI korang terus berusaha, segala ANDAI akan terlerai dan bertukar menjadi NYATA!

29 July, 2008

FTU Review - ATAP GENTING ATAP RUMBIA (Kolej Burhanuddin Helmi)


Persembahan dari kumpulan TEKAD ini sememangnya ditunggu-tunggu oleh warga UKM setelah rekod cemerlang mereka dalam pertandingan teater muzikal yang berdurasi 10 - 15 minit yang sering dianjurkan di dalam UKM. Maka, show TEKAD amat dinantikan dengan beberapa soalan bermain di minda saya seperti, "Mampukah mereka untuk turut cemerlang dalam bentuk teater sebegini?", "bagaimanakah stamina mereka untuk bertahan dalam tempoh masa pertandingan selama satu setengah jam ini?" Malah sebelum festival bermula lagi, urusetia festival dan ahli-ahli KTR diberitakan dengan khabar-khabar menakjubkan daripada latihan kumpulan ini, membuatkan kami tidak sabar menonton show mereka. Namun begitu, bak kata orang, indah khabar dari rupa. Walaupun setting teater ni boleh dikatakan gah, namun ianya tidak cukup membantu apabila tidak digunakan dengan sebaik mungkin. Dengan persembahan lebih 2 jam sudah cukup membuatkan kumpulan ini tersingkir daripada merangkul johan walau sehebat mana persembahan yang dilakukan. Dan pada malam keputusan, segalanya terbukti dengan TEKAD hanya memperoleh Anugerah Artistik Terbaik dan tewas dalam kategori yang lain. Mungkin ramai ahli-ahli TEKAD tertanya-tanya mengapa mereka tewas dengan begitu teruk sedangkan mereka merasakan telah mempersembahkan sebuah teater yang begitu hebat. Kini saya berikan faktornya...

Attitude. Sepanjang proses persiapan kebanyakan budak-budak kelihatan begitu sombong, kerek, kekwat dan pelbagai lagi. Mungkin u all deserve untuk buat perangai macam itu lepas menang macam-macam pertandingan dan dah terbang sampai ke Filipina. KTR pun pernah kerek, kekwat dan sombong dan kami telah mendapat akibat daripadanya. Maka, dengan melihat perangai sebegitu wujud dalam kumpulan ini, saya dah menjangkakan takkan ke mana mereka ini dalam festival ini. Tambahan pula, wujud mereka yang bermulut busuk mengkritik persembahan orang lain seolah-olah merekalah yang paling pandai dalam bidang teater ini. KTR baru sahaja memikirkan untuk memberi peluang kepada TEKAD untuk membawa nama UKM di festival teater MAKUM akan datang, namun dengan melihatkan sikap yang ditunjukkan oleh ahli-ahlinya, rasanya tak payahlah dihantar kumpulan ini. Buat malu UKM saja kerana perangai bodoh sombong sebegini nak dibawa bersaing dengan kumpulan-kumpulan hebat dari UM, UITM, USM dan pelbagai lagi IPTA yang mempunyai fakulti seni persembahan? Rasa-rasanya budak KTR ingat lagi bagaimana perangai ini menghancurkan kumpulan yang mempersembahkan Mahkamah Keadilan waktu MAKUM yang lalu. Perangai yang sama juga berlaku pada kebanyakan ahli-ahli dari TEKAD ini.

Masa. Dengan jelas, persembahan TEKAD melebihi hampir 40 minit daripada waktu pertandingan yang ditetapkan. Bukan setakat itu sahaja, dengan cerita yang tidak diolah dengan sebaiknya, kebanyakan penonton semakin bosan dan letih menunggu bilakah cerita ini akan tamat. Melalui pemerhatian saya, ramai juga penonton yang pada awalnya tertarik untuk menonton namun lama kelamaan satu persatu mula keluar dari panggung dan terus ke gerai-gerai di luar panggung. Ada juga setelah beberapa ketika di luar, mereka masuk kembali ke panggung dan berkata, "Tak habis-habis lagi?". Juri? hanya Fadillah yang setia duduk di kerusi juri dari awal sampai habis, lagi dua keluar pergi minum kejap. Masuk bilik VIP lena kejap. dan macam-macam lagi.


Watak. Hanya Temah sahaja yang menarik perhatian dan menghidupkan cerita. Yang lain suam-suam kuku sahaja. Watak perempuannya boleh dikatakan serupa sahaja. Tidak ada kepelbagaian. Penggunaan pelbagai loghat pula membuatkan saya keliru, dimanakah kejadian ini berlaku. Kabur dari segi latar tempat. Watak lelaki tiada satu pun yang menonjol.

Pengarahan. Tak tahulah kalau pengarah cerita tersebut hanya diletakkan sebagai pengarah atas nama sahaja, wallahualam tapi apabila melihat saja pengarah bagi teater tersebut, maka tidak hairanlah watak-watak perempuan mereka sama sahaja fi'ilnya. Pelakon tidak dikoreografkan pergerakan dengan sebaik mungkin. Lihat sahaja babak di rumah kampung, 4 pelakon berada di beranda rumah, duduk sebaris bersembang-sembang bagaikan ada multicamera yang sedang shoot close-up mereka sahaja. Set yang gah tidak digunakan, lebih baik hanya bina beranda rumah saja daripada membina keseluruhan set rumah tapi tidak digunakan. Pujian diberikan kepada kumpulan ini yang dapat mewujudkan satu line up pemuzik yang boleh dikatakan mengalahkan line up KTR tapi sayang, kelebihan yang ada tidak digunakan sepenuhnya. Pemuzik hanya digunakan hanya pada peralihan babak, sedangkan banyak lagi boleh dibuat melalui adanya pemuzik live.


Intro hancur. intro memainkan peranan penting dalam satu persembahan. kalau intro best dan mantap sekurangnya dapat membuatkan penonton tertarik untuk kekal di tempat duduk sepanjang persembahan. Namun apa yang terjadi pada TEKAD, intronya hancur. Syair yang dialunkan tak serupa syair, membuatkan pada awal persembahan lagi sudah berlaku slack.

Mungkin juri tak mahu bagi kumpulan ini kecil hati dengan komen-komennya, maka pada malam dialog dengan juri, mereka hanya mengatakan kumpulan ini hanya slack dari segi masa persembahan. Namun, sebenarnya, urusetia festival mengetahui dengan lebih mendalam apa yang dikomen oleh juri semasa berada dalam bilik VIP di panggung seni. Melihatkan komen juri yang ditulis tangan di satu kertas A4 penuh, membayangkan betapa kesiannya saya pada kumpulan TEKAD ini.

Pujian lagi saya berikan kepada ahli-ahli setting yang dapat membina sebuah set yang gah. Set rumah moden dan sebuah set rumah kampung. Nampak ada kesungguhan yang ditunjukkan oleh ahli produksi TEKAD. Namun begitu, sayang. Kesilapan yang terlampau banyak memadam segala kelebihan yang ditonjolkan melalui set. Nasihat saya, banyakkan lagi memahami konsep membina set. Set yang ditonjolkan dalam teater itu masih lagi terdapat kelemahan dari segi blocking. Anda perlu faham bentuk pentas sebelum anda mereka cipta dan membina set yang sesuai dengan pentas yang ingin digunakan.


Diharap festival baru-baru ini sedikit sebanyak memberi pengajaran kepada kumpulan TEKAD supaya sedar, mereka masih kerdil dalam bidang ini. KTR pernah membangga diri dan telah mendapat akibat daripadanya. Bagi saya apa yang penting kejayaan sesuatu kumpulan adalah dari segi attitude ahlinya. Zaman sekarang Tuhan jenis bayar cash ke atas apa yang kita buat.
Melihatkan persembahan kumpulan ini, saya terpaksa mengosongkan satu tempat dalam top 3 saya yang telah dikhaskan kepada kumpulan ini. Dan segalanya terbukti pada malam keputusan tersebut. Iktibar... belajarlah daripada kesilapan.

FTU Review - SUPERPTUIH! & STESEN KALER MAGENTA (Kolej Dato Onn)


Ini betul-betul pancung punya kumpulan. Kumpulan pertama dalam festival ini mempersembahkan sebuah teater berbentuk absurd. Dengan bersandarkan hanya 4 orang pelakon, kumpulan ini merupakan satu-satunya kumpulan yang saya beri khidmat nasihat saya sebagai bekas penginap kolej dato onn, dan rajan sebagai felo kebudayaan kolej dato onn. waktu safwan hulur kepada saya skrip ini untuk minta pendapat, saya hanya mampu geleng kepala sebab saya sendiri pun agak penakut untuk membawa skrip ini. Bukannya apa, sebab saya tau, dengan bajet yang ciput susah untuk merealisasikan cerita ini kecuali dengan menterjemahkannya kepada bentuk absurd. Sekiranya ia diabsurdkan, maka pemain-pemain naskhah ini harus kuat dari segi perwatakan, permainan ruang, stamina dan emosi. Memandangkan keputusan telah dibuat, maka menjadi tanggungjawab rasanya untuk menasihati mana yang boleh supaya kumpulan ini dapat membuat yang terbaik pada malam persembahan dan paling penting untuk menjadikan persembahan tersebut tidak bosan serta difahami oleh penonton.


isu yang agak berat cuba disampaikan oleh pengarah kepada para penonton walaupun secara simbolikalnya adalah menggunakan watak 3 orang anak kepada seorang bapa yang dikatakan telah terpesong perjuangannya. Ptuih! melarikan diri dari rumah kerana tidak tahan dengan sikap bapanya dan menuju ke sebuah stesen merujuk kepada golongan yang suka memberontak. Manakala, abangnya Helium datang memujuk Ptuih! pulang sebagai simbol kepada golongan konservatif yang tidak menyukai pemberontakan. Manakala watak Maseh Dara pula mewakili golongan 'lembu yang dicucuk hidung'.

Pentas yang hanya dihiasi dengan 3 kain yang diikat bersama menjadikan persembahan ini berbentuk absurd. Dari pandangan saya, 3 kain yang diikat ini melambangkan tiga ideologi yang berbeza namun dapat disatukan melalui satu ikatan dan masih dapat bersatu padu walaupun ikatan (si bapa) sudah terpesong perjuangannya. Seteruk mana si bapa itu bertindak, namun ketiga-tiga anak masih selamat berada di bawah jagaannya. Tindakan Helium menembak si bapa telah merungkaikan ikatan kain ini menyebabkan mereka semua berpecah belah. Begitulah akibat daripada hasutan Ptuih! yang dilihat sebagai hero sepanjang 90% cerita berlangsung, namun pada akhirnya saya menafsirkan bahawa Ptuih! lah antagonis sebenar dalam naskhah ini, bukan si bapa.


Pujian sepenuhnya diberi kepada pelakon yang menjayakan persembahan tersebut. Setiap watak mempunyai karismanya yang tersendiri. Pak An sebagai Ptuih! berjaya membawakan watak yang penuh emosi pemusnah yang disembunyikan di sebalik wajah pemberontakan. Helium dengan seorang yang naif, memandang adiknya sebagai hero sedangkan dia tidak sedar bahawa dia sedang dieksploitasi oleh adiknya sendiri. Manakala Maseh Dara, membawakan watak seorang bohsia yang dirasakan bagi saya begitu menjadi sekali. Sebenarnya, pada malam itu, saya amat risau dan takut apabila menunggu watak Pak Guard keluar kerana sepanjang latihan mereka yang saya hadiri, pelakonnya Azmir memang bagi saya seorang yang kayu dan ketam. Saya sendiri pun buntu macam mana nak tolong dia ni. Namun, pada malam itu, dia merupakan penceria dan menghidupkan cerita. Tatkala penonton dibawa merasai ketegangan konflik, watak Guard muncul untuk menceriakan keadaan dan mereleasekan sedikit tense yang dirasai penonton. Man of the match pada malam itu bagi saya adalah Azmir. Mungkin sebab dia takut dengan amaran saya petang sebelum show. "Azmir, hang jangan buat malu team bola kita!" Hahaha...biasalah, sama-sama orang Kedah.


Menarik juga dari segi kostum, watak-watak utama dipakaikan dengan pakaian budak-budak sekolah menengah, sekaligus memberi kritikan sosial kepada golongan tersebut yang dikatakan sebagai julat umur remaja mengalami pemberontakan identiti dalam diri. Terdapat kekurangan dari segi teknik pencahayaan. Walaupun secara asasnya pentas diterangi dengan baik, namun sebagai sebuah naskhah absurd, permainan lampu boleh dipelbagaikan lagi dengan mungkin menambahkan warna-warna cahaya pada kain bagi melambangkan sesuatu. Audio juga mempunyai satu kelemahan yang ketara. Bunyi keretapi tidak meyakinkan bahawa stesen tersebut adalah stesen keretapi. Bunyi hon keretapi hanya dipasang sekali dan selepas itu diam. Logikkah begitu? Serupa dengan konsep seorang puteri raja diculik penjahat, dan kemudiannya puteri untuk menjerit meminta tolong. disebabkan dalam skrip hanya ditulis "Tolong! tolong! tolong!", maka pelakonnya pun hanya jerit 3 kali tolong sahaja lepas itu diam. Disitu adalah satu kesilapan yang dilakukan oleh produksi audio pada persembahan pada malam itu.

Bagi saya persembahan pada malam itu boleh dianggap berjaya walaupun ianya satu percubaan yang berani oleh Nazrin, yang beralih ke bidang pengarahan setelah bermula dengan pelakon bagi naskah ARA pada Festival Teater MAKUM yang lalu. Bagi saya, walaupun ceritanya agak berat, namun saya terhibur menontonnya dan tidak dinafikan oleh penonton lain. Saya turut melihat dan meninjau penonton lain, boleh dikatakan kebanyakannya memberi fokus kepada cerita ditambah pula dengan lakonan Pak An yang superb pada malam tu.


tahniah diucapkan kepada kumpulan produksi kolej dato onn. Saya minta maaf sebab tak selalu tengok latihan korang. Lepas tu kalau pergi tengok, mesti melaser dan bagi ayat sentap saja kan? Saya cuba melihat Superptuih! & Stesen Kaler Magenta bukan sebagai seorang penginap dato onn, dan cuba untuk tidak bias, namun begitu, u all deserve untuk berada dalam kumpulan top 3 saya melihatkan persembahan mantap kamu semua pada malam itu. Nasihat saya, sentiasa humble, dan jangan membangga diri kerana walaupun kita hebat, pasti ada yang lebih hebat dan Tuhan itu Maha Kuasa untuk menarik balik kehebatan kita pada bila-bila masa saja.

26 July, 2008

FTU Review - KIRANA (Kolej Tun Syed Nasir)


KTSN merupakan juara festival teater UKM 2005 dengan naskhah MAHARANI. Dengar cerita naskhah tersebut dipersembahkan dengan pelbagai kesan-kesan khas yang membolehkannya merangkul juara. Sebagai juara bertahan, persembahan KTSN sememangnya dinanti-nantikan. Setelah dalam Maharani mereka berjaya mempamerkan estetika yang tinggi berlatarkan konsep arabic. Maka kali ini, naskhah KIRANA mempamerkan sebuah kajian yang agak terperinci mengenai kisah berkonsepkan kesultanan Melayu Jawa. Kirana merupakan sebuah skrip yang dicipta sendiri oleh kumpulan KTSN mengisahkan puteri Kirana yang mempunyai sikap yang agak kasar berbanding adiknya. Konflik berlaku apabila dua orang pembesar negeri ingin menyunting adik Kirana namun tidak diterima Permaisuri kerana secara adatnya, Kirana harus mendirikan rumahtangga dahulu, sedangkan tiada siapa yang ingin memperisterikan Kirana kerana sikapnya yang agak biadap. Dua pembesar ini akhirnya memperkenalkan seorang putera raja kepada Kirana dan putera tersebut tertarik untuk menjadikan Kirana sebagai isteri. Namun begitu, hubungan Kirana dan putera tersebut dicemburui oleh seorang dayang Kirana. Cemburu itu membawa kepada tragedi pembunuhan putera tersebut.

Secara keseluruhan, persembahan Kirana menarik perhatian saya kerana nilai estetika Jawa yang tinggi dipamerkan oleh kumpulan ini. Bermula daripada setting sehingga kepada pengurusan kostum, menampakkan kesungguhan dan seriusnya kumpulan ini mengkaji segala unsur-unsur Jawa. Cuma kelemahannya dari segi reka bentuk keris Jawa yang dikomen oleh juri tidak sama dengan rekaan keris kesultanan tanah melayu. Manakala untuk merealisasikan secara penuh kostum mungkin tidak sesuai kerana kebanyakan puteri Jawa adalah berkemban. Kalau semua pelakon perempuannya berkemban, rasanya la kot juri-juri lelaki berdarah hidung bagi kumpulan ini menang.


Kelemahan ketara yang dilakukan oleh kumpulan ini adalah dari segi teknikal lampu. Terdapat banyak black spot atas pentas menyebabkan pementasan tersebut agak suram. Malah, lampu berwarna dimasukkan sekali dengan lampu biasa menyebabkan penonton tidak dapat memaksudkan manipulasi pencahayaan yang dilakukan. Paling ketara adalah pada awal cerita di mana terdapat watak jin yang berlegar-legar disekeliling penari istana. Lampu yang dipasang menampakkan seolah-olah jin tersebut boleh dilihat oleh semua orang dalam istana tersebut. Rasanya kelemahan teknikal yang ketara hanya terpapar pada teknikal pencahayaan, cuma terdapat sedikit kesilapan kostum semasa watak jin menukar pakaian untuk bertukar menjadi seorang perompak. Mungkin semasa latihan atau rehearsal, kesulitan tersebut tidak berlaku namun bila hari persembahan, segala macam benda boleh terjadi.

Dari segi lakonan, dua watak yang menarik perhatian saya adalah watak Kirana dan watak Mayang, seorang dayang kepada Kirana. Mayang membawakan wataknya dengan baik dan kelihatan comel dengan kelakuan malu-malu kucing semasa menaruh perasaan kepada putera raja. Bagi saya, pelakon yang membawakan watak Mayang ini deserve Anugerah Pelakon Pembantu Wanita. Kirana pula dengan pembawakan karakter sombong, pemarah, biadap yang menjadi. Pelakonnya merupakan bekas ahli KTR seangkatan dengan batch Odah. Cuma dia tak dapat meneruskan proses menimba ilmu di KTR kerana bertukar ke kampus KL. Namun begitu, gaya lakonannya juga patut diberi pujian. Pelakon-pelakon lain bukannya tidak bagus tapi 2 karakter tadi menonjol berbanding dengan pelakon lain walaupun secara keseluruhan lakonan mereka boleh dikategorikan sebagai memuaskan.



Untuk produksi Kirana ini, saya cuma nak komen satu benda. Bagi saya, adegan permaisuri menyanyikan lagu 'Bagaikan Sakti' tidak sesuai diletak dalam cerita tu. Sebab utama adalah kerana lagu itu sendiri sudah establish. Bagi saya, satu persembahan teater perlu isi yang fresh dan tidak mencampurkan sesuatu yang sudah diketahui umum. Lagi-lagilah dalam hal meletakkan muzik latar. Lagu-lagu seperti tema Mission Impossible, Pink Panther dan pelbagai lagi lagu-lagu establish diguna pakai dalam satu persembahan teater. Bukan tak boleh tapi bagi saya ia menjadikan satu show tu spoiling sebab orang boleh anggap, "tak ada idea atau lagu lain ke nak buat lagu latar?". P Ramlee sendiri telah mengajar kita untuk selalu menghasilkan fresh idea melalui filem-filemnya. Lagu latarnya dicipta sendiri untuk pelbagai emosi dalam sesuatu babak. Jadi, untuk kumpulan-kumpulan baru nak buat show teater, saya nasihatkan elakkan untuk menggunakan lagu-lagu yang orang dah tau. Kalau nak pakai juga, carilah lagu-lagu yang orang tak pernah dengar atau tidak popular tapi kena dengan adegan yang ingin diiringkan lagu itu.


Seterusnya, sedikit pandangan mengenai perkara tersirat sebalik show Kirana ini. Dalam ramai-ramai penonton yang menonton show tersebut, saya terdengar juga ada yang cakap "bolehlah, budak-budak KTSN ni banyak duit, sebab tu boleh buat benda gempak-gempak."
Bagi saya, banyak duit atau tidak semuanya datang dari kesungguhan. Bukan nak membangga diri namun, KTR sendiri pun ramai yang keluarkan duit sendiri untuk menghasilkan sesuatu yang boleh dibanggakan dan tak semestinya duit sahaja faktor untuk sesuatu show tersebut dipuji dan dikenang orang sepanjang zaman. Apa-apa pun datang dari kesungguhan untuk menjadikan sesuatu show itu berjaya.

Setelah tiga kumpulan mempersembahkan teater masing-masing, Kirana menyenaraikan kumpulan mereka dalam saya punya kumpulan top 3 untuk festival teater ini. Masih ada lagi 5 kumpulan yang bakal menyajikan persembahan masing-masing selepas KTSN, dan saya perlu sabar menanti show-show selepas ini. Masih ada 2 lagi tempat kosong dalam kumpulan top 3 saya.

FTU Review - JEBAT (Kolej Keris Mas)


Naskhah karya Prof. Dr. Hatta Azad Khan (kini dekan fakulti seni persembahan di UITM Shah Alam) ini bagi saya adalah salah satu bentuk teater moden. Sekiranya saya salah, sila betulkan saya. Ia juga merupakan sebuah skrip yang popular di kalangan penggiat teater tanah air. Ceritanya berbentuk komedi yang mengandungi kritikan-kritikan sosial yang agak pedas. Kali terakhir saya menonton naskhah ini adalah pada perasmian Festival Teater Kebangsaan 2006 itupun hanya sedutan babak awal sahaja. Melihatkan sedutan tersebut saya beranggapan bahawa kumpulan teater dari negeri Pulau Pinang itu menafsirkan naskhah tersebut secara surrealisme. Beberapa hari sebelum bermulanya festival, saya mendapat maklumat yang mengatakan kolej Keris Mas (kumpulan Sanggar Mas) membawa konsep bangsawan untuk naskhah ini. Saya pun berfikir, "Bolehkah skrip seperti ini diadaptasi kepada sebuah teater bangsawan?" Bagi saya, kumpulan daripada kolej Keris Mas ini pun dalam proses memancung 'kepala' sendiri kerana untuk mempersembahkan teater bangsawan, pelbagai syarat dan peraturan perlu dipatuhi seperti perlunya ada extra turn, gaya bahasa, dan pelbagai lagi. Lagipun saya memang tak pandai dalam teater bangsawan ini kalau nak dibandingkan dengan boboy, rajan atau ajmal. Sekiranya unsur-unsur bangsawan tidak dipenuhi, maka markah akan dipotong kerana kekaburan konsep kerana ini adalah pertandingan, bukan show biasa. Memandangkan sebahagian ahli-ahli produksi dah mula gelabah sebab mereka pun blur dengan konsep yang ingin disampaikan pengarah, saya pun memberi sedikit nasihat kepada mereka untuk menyelamatkan persembahan tersebut.


Namun, setelah melihat keseluruhan persembahan mereka pada malam tersebut, banyak kelemahan yang saya tak mampu nak kata apa sebab walaupun mereka ada mengikut nasihat saya, tapi ianya tidak cukup untuk menampung kelemahan-kelemahan yang ada. Senang cerita, kekaburan konsep tampak sangat ketara. Saya sendiri tak dapat detect ini teater bangsawan ke, moden ke, absurd ke, realisme ke... Apa yang saya belajar dari Bung Kancil, sebagai pengarah persembahan, konsep persembahan sangat penting terutamanya dalam pertandingan. Kejelasan konsep adalah terletak di bawah bahu pengarah dan pengarah perlu tahu dan arif mengenai apa yang ingin dipersembahkannya.

Mengenai lakonan, bagi saya secara keseluruhan biasa-biasa sahaja. Jebat yang dilakonkan oleh si Ludin (kau ni KTR lagi ke dah resign jadi ahli?) bagi saya tak sesuai dibawa oleh seorang yang berbadan agak kecil. Tapi gaya lakonannya bagi saya ok. Juga dengan watak pembesar yang dulunya bekas pelajar ko-k teater bangsawan. Nampak ada peningkatan berbanding dengan lakonannya waktu persembahan praktikal dulu. Yang lain, biasa-biasa sahaja.

Dari segi perjalanan produksi, bagi saya set yang dibina agak tidak praktikal untuk persembahan Jebat ini. Memang menarik mereka menggunakan konsep wayang kulit melalui 2 kelir putih pada bahagian tengah set, tapi seperti kata juri, permainan di kelir itu tidak dipelbagaikan. Tambahan pula permainan bayang-bayang kurang menjadi sehinggakan muncul visual bayang-bayang yang agak lucu bagi para penonton. Kawasan terlampau lapang didepan set menjadikan ianya kosong ditambah pula dengan pelakon yang kurang bermain dengan ruang. Pujian diberikan kepada barisan pemain alat muzik yang mengiringi persembahan dari awal sehingga akhir. Mereka sedikit sebanyak dapat menghidupkan suasana cerita dengan iringan muzik latar yang segar. Cuma untuk masa hadapan, barisan pemuzik bukan sahaja berfungsi untuk memainkan lagu secara serentak, malah alat muzik digunakan untuk menghasilkan bunyian yang lain sebagai kesan khas kepada persembahan.

Seperti yang dikomen juri, bangsawan perlu ketelitian. Tanjak adalah berbeza mengikut negeri melayu zaman kesultanan melaka. 2 juri yang datang dari jabatan kesenian negeri selangor ini amat arif dalam bidang bangsawan kerana mereka memang selalu terlibat dalam produksi bangsawan. Bagi saya, kostum yang dipakai boleh dianggap sebagai tangkap muat sahaja. Apa yang ada, apa yang dapat dipinjam, terus digunakan tanpa ada kajian terperinci. Sahabat-sahabat...kerja teater adalah kerja terperinci dari pelbagai aspek tau... we have to be serious when it comes to the theater performance.

Babak bersilat sedikit sebanyak menyelamatkan kehangatan persembahan pada malam itu. Koreografi silat yang ditunjukkan oleh watak hang jebat dan hang tuah menampakkan ada kesungguhan dalam melakonkan babak tersebut. Kalau ditambah dengan muzik iringan yang saspen mungkin dapat menambah debaran pada babak tersebut setelah penonton dihidangkan dengan komedi sindiran yang memenuhi skrip karya Dr Hatta ini.

Sanggar Mas antara kumpulan teater kolej yang agak popular di UKM ni. Kerana, kebanyakan ahli KTR dulu-dulu banyak dari kolej Keris Mas dan turut membantu dan join Sanggar Mas ini. Jadi reputasi tersebut perlu dikekalkan pada setiap pertandingan teater yang dianjurkan dalam UKM. Sayang, festival kali ini menampakkan keketaraan dari segi kualiti yang dipersembahkan oleh Sanggar Mas. Jika dibandingkan dengan naskhah Ludin pada festival yang lalu, Jebat seperti berundur satu langkah ke belakang. Bagi saya sebab utama kelemahan persembahan baru-baru ini adalah dari segi konsep yang dipilih. Kalau itu dapat diutamakan dan tepat, persembahan Sanggar Mas mungkin menjadi salah satu persembahan yang akan sentiasa diingati oleh penonton.

Pelik juga melihat kumpulan-kumpulan teater kolej UKM ni, KTR yang boleh dikatakan luas pengalamannya ni pun tak berani nak pentaskan sesuatu konsep yang ber'bahaya', inikan pula kumpulan dari kolej kediaman... haih..... Tak tau nak cakap apa.

p/s: dengar cerita ada budak Sanggar Mas kutuk show Titik-titik Hitam sebelum KTR bawa cerita tu ke MAKUM 07. Tak apa lah, sekurang-kurangnya sekarang dia dah tahu apa sebenarnya fungsi cermin.

23 July, 2008

FTU Review - SIDI (Kolej Ungku Omar)



Dengar cerita SIDI ini sebuah skrip baru. Berdasarkan pengalaman saya sebelum ini bersama-sama KTR dalam Festival Teater MAKUM dan Festival Teater Selangor, kebanyakan kumpulan yang cuba mempersembahkan sebuah skrip baru kebiasaannya dikategorikan sebagai memancung diri sendiri. Ini berlaku akibat daripada kelemahan naskhah yang dipentaskan memandangkan mereka yang menulis skrip tersebut kurang pengalamannya dalam bidang penulisan. Tambahan pula UKM yang tiada fakulti atau program pengajian ke arah penulisan skrip teater secara terperinci. Pelajarnya hanya bergantung kepada bakat semulajadi dan keinginan untuk belajar sendiri bagi menghasilkan skrip sendiri dan mementaskannya. Jadi tidak mustahil dengan latar belakang itu, kebanyakan skrip yang dihasilkan sendiri itu lemah dari segi plot, perkembangan watak, isu, gaya bahasa dan pelbagai lagi elemen yang wujud dalam penghasilan sesebuah skrip. Lebih memburukkan keadaan apabila skrip yang dihasilkan menonjolkan satu unsur yang dinamakan 'syok sendiri'.


Itu yang berlaku pada kumpulan daripada Kolej Ungku Omar ini. SIDI merupakan skrip yang dihasilkan sendiri oleh pengarahnya kalau tidak silap saya. Namun, walaupun menggunakan skrip sendiri, ia tidak harus dipandang ringan kerana kemungkinan skrip yang dihasilkan mungkin ada kekuatannya tersendiri. Dengan adanya beberapa ahli Kelab Teater Rimba dalam yang turut bergabung tenaga dalam kumpulan ini, saya menjangkakan walaupun amatur, mungkin ahli KTR ini dapat membantu produksi mereka dalam menerapkan asas-asas teater dalam persembahan mereka. Namun, sangkaan itu meleset sama sekali. Melihatkan tatasusunan pentas semasa mereka sedang menyiapkan pentas telah memperlihatkan beberapa kelemahan ketara dari segi blocking. Memandangkan cerita yang ingin dipentaskan merupakan sebuah teater realisme, ciri-ciri teater tersebut tidak diteliti menyebabkan lahirnya kekaburan konsep setting. kawasan pentas Panggung Seni UKM yang luas dibahagi kepada dua bahagian yang lebih kurang sama besarnya, sebuah set dalam rumah dan sebuah set laman rumah. tidak banyak adegan yang melibatkan kawasan luar rumah namun setnya terlampau besar hingga menyebabkan banyak kekosongan ruang.



kelemahan ketara pementasan SIDI adalah dari segi teknik manipulasi lampunya. memang benar pelajar-pelajar yang mementaskannya bukanlah seorang juruteknik lampu yang profesional tetapi ruang selama sebulan lebih untuk berlatih tidak mampukah untuk berkorban tenaga sedikit untuk pergi ke DECTAR, berjumpa dengan juruteknik yang ada untuk belajar sedikit sebanyak mengenai konsep pencahayaan bagi pementasan teater? Usaha lebih maka hasilnya turut lebih. Itu konsep asas kehidupan. Teknologi pencahayaan di Panggung Seni hanya menggunakan par-can light, lampu yang dah tak banyak orang pakai untuk pencahayaan persembahan, namun ia boleh dijadikan sebagai titik mula pembelajaran mengenai teknik pencahayaan. Penggunaan filter, face lite dan pelbagai lagi tidak difahami dengan betul, menyebabkan persembahan menjadi suram.

Dari segi pelakonnya pula, tidak banyak yang boleh diperkatakan. Kelemahan di sana sini. Bagi saya hanya Zuliati yang menonjol, mungkin kerana dia merupakan ahli KTR yang telah mencedok pelbagai pengalaman berharga bersama kelab. Yang lain termasuk watak utama Sidi, tidak menampakkan apa-apa keistimewaan. Untuk produksi Sidi, saya memohon ampun kerana bagi saya pelakonnya out of control.

Namun begitu, masih ada yang boleh dipuji untuk produksi ini. Barisan ahli setting menunjukkan kekreatifan dari segi menghasilkan sebuah pintu rumah dari gabungan 2 almari di hostel. Tidak pernah terfikir di kotak pemikiran saya yang pintu rumah dibuat daripada 2 buah almari. Kredit untuk anda yang mempamerkan fresh idea dalam teater anda. Intro persembahan juga menarik walaupun keseluruhan ceritanya gagal. Watak isteri dan suami sedang bermesra dengan cahaya mata dan kemudiannya si isteri hilang dari pandangan meninggalkan bayi tersebut dengan si bapa, sedikit menyentuh perasaan saya. Cuma jika ditambah muzik sayu, mungkin ada penonton yang menangis melihat adegan intro sebegitu.



Demikian sudah pandangan saya mengenai perjalanan pementasan teater Sidi ini. Sekali lagi saya tegaskan seperti dalam blog sebelum ini bahawa ini adalah pandangan peribadi saya berdasarkan pengalaman. Bukan pandangan keseluruhan ahli KTR. Kami pun bukannya pandai macam budak-budak yang ambil course theater performance. Berdasarkan pengalaman, dan kesalahan yang pernah saya lakukan dalam pementasan suatu teater, maka review ini terhasil supaya kumpulan yang sama dapat memperbaiki mutu persembahan pada masa yang akan datang. Sebagai pemerhati semasa festival sedang berlangsung, agak mengejutkan apabila anugerah pengarah terbaik diberikan kepada pengarah teater Sidi ini. Saya tidak nampak apa yang lebihnya kepada pengarah teater ini yang dapat membawanya merangkul anugerah tersebut kerana terlampau banyak yang tidak kena dari aspek pengarahan yang berlaku sepanjang pementasan teater Sidi.

Keterbatasan dari segi wang ringgit, modal insan iaitu para pelakon yang boleh berlakon (bukan berbakat dalam berlakon), saya fahami ia mungkin menyebabkan sesebuah kumpulan teater tidak dapat mempamerkan persembahan yang bermutu. Saya faham yang sebahagian daripada ahli kumpulan teater ini adalah terdiri daripada pelajar baru tahun 1 yang hanya berada di UKM dalam 2,3 minggu dan masih blur-blur dalam bidang ini. Usah ragu, kepada kumpulan teater Kolej Ungku Omar, jadikan penyertaan anda baru-baru ini sebagai platform pengalaman bagi menempuh festival yang sama 2 tahun akan datang. Mana tahu, pengalaman tersebut dapat diguna pakai untuk membawa kumpulan anda pula merangkul johan. Siapa tahu?

22 July, 2008

MEMAHAT KENANGAN DI FESTIVAL TEATER UKM 08

Assalamualaikum,
Festival Teater UKM telah berlangsung dengan jayanya dari 17 Julai sehingga malam penutupnya pada 20 Julai (Ahad) yang lalu. Secara jujurnya dari pandangan saya kualiti persembahan kolej-kolej bertanding menampakkan peningkatan berbanding pada festival yang sama semasa saya berada pada tahun 2 satu masa dulu. Ingat lagi pada waktu itu terdapat banyak juga kolej yang bertanding tidak mampu mempersembahkan sebuah teater yang menarik atau dalam kata kurang ajarnya...mengantukla bila tengok show tersebut. Namun, kali ini terdapat peningkatan ketara dari segi persembahan keseluruhan. Sebanyak 8 kolej telah memperagakan kemahiran berteater masing-masing. bermula dengan kolej Ungku Omar, diikuti Kolej Keris Mas, Kolej Tun Syed Nasir, Kolej Dato Onn, Kolej Burhanuddin Helmi, Kolej Pendeta Za'ba, Kolej Aminuddin Baki dan Kolej Hussein Onn. Berikut merupakan keputusan festival yang berlangsung selama 4 hari ini:

Pelakon harapan (L) :
Kolej Aminuddin Baki
(Dia Yang Sepi)

Pelakon harapan (W):
Kolej Keris Mas
(Jebat)

Pelakon pembantu (L):
Kolej Dato Onn
(Superptuih & Stesen Kaler Magenta)

Pelakon pembantu (W):
Kolej Tun Syed Nasir
(Kirana)

Pelakon Lelaki :
Kolej Tun Hussein Onn
(Terra Rossa)

Pelakon Wanita :
Kolej Tun Hussein Onn
(Terra Rossa)

Anugerah Artistik Terbaik :
Kolej Burhanuddin Helmi
(Atap Genting Atap Rumbia)

Anugerah Pengarah Terbaik :
Kolej Ungku Omar
(Sidi)

Anugerah Khas Juri:
Kolej Pendeta Za'ba
(Andai)

Persembahan ke 3 Terbaik :
Kolej Tun Syed Nasir
(Kirana)

Persembahan ke 2 Terbaik :
Kolej Dato Onn
(Superptuih! & Stesen Kaler Magenta)

Persembahan Terbaik :
Kolej Tun Hussein Onn
(Terra Rossa)

Jika dibuat perbandingan dengan barisan pemenang festival sesi sebelum ini, Kolej Dato Onn dan Kolej Tun Hussein Onn menunjukkan peningkatan yang menggalakkan di mana sebelum ini KDO mendapat Anugerah Khas Juri dan KTHO jika tak salah saya mendapat tempat ke 3. KTSN kali ini gagal mempertahankan kejuaraan yang dimiliki pada festival lalu.

Pelbagai warna-warni terhias pada festival kali ini. Selaku salah seorang urusetia festival, saya dapat memerhatikan pelbagai ragam bukan sahaja daripada pihak penganjur malahan pelbagai karenah dapat diperhatikan daripada kalangan peserta pertandingan itu sendiri. Bermula daripada mereka yang datang sebagai 'underdog' dan pemalu sehinggalah kepada yang 'over confident'...haih, macam-macam boleh diperhatikan.

Namun, keputusan juri adalah muktamad. Walaupun ada keputusan yang agak mengejutkan bagi saya, tapi itu tetap keputusan dan kita harus menerima qada' dan qadar Maha Kuasa seperti yang saya tafsirkan dalam blog peribadi saya. Tahniah diucapkan kepada pemenang, dan kepada yang rebah, iktibar merupakan perkataan sinonim yang bakal berjalan seiring dengan anda sehingga ke akhirnya.

Mewakili barisan urusetia yang boleh dikategorikan sebagai 'pecacai tahap maksimum' pada festival kali ini, saya memohon ampun dan maaf khusus kepada peserta-peserta pertandingan sekiranya ada salah silap sepanjang kami memberi perkhidmatan kepada anda. Sekiranya ada yang tertengking anda, saya turut mewakili mereka memohon maaf kerana di sebalik penganjuran dan keseronokan anda mempersembahkan teater anda, kami barisan 'pecacai tahap maksimum' ini terpaksa menangani pelbagai tekanan perasaan yang berpunca daripada satu pihak tertentu. Iyalah, bayangkanlah kan...dah lah jadi pecacai, makan pun tak ada. Malam penutup pun kena dahulukan peserta makan dulu. kalau habis, tak ada apa lah. Kat KJ Maju lah kami lepak ramai-ramai, makan...bawa keluar duit sendiri. Lepas tu, semuanya nak lepas tangan pada urusetia. Semua kerja sampai yang tak berkaitan pun barisan pecacai ini jugaklah yang dicari. Rasa macam pusat kebudayaan tu kami yang jadi bos sampai ke kuli, dekat tag dengan pamplet tak ada juga nama 'kelab pecacai professional' ni. Tapi, tak apa lah. Cerita dalam kain ni kalau bawa keluar nanti saya jadi 'sniper target' pula karang. Saya peduli apa. ingat mereka saja ada sniper?

antara pecacai yang paling sibuk sepanjang festival


Hahaha, melalut pula. Berbalik kepada festival, komen persembahan akan ditulis dalam ruangan blog ini bagi setiap kolej-kolej yang bertanding. Tapi kolej yang saya tak sempat tengok minta maaflah, tak ada komenlah ye nanti. Maybe Kawasari...eh, silap! Kasawari akan komen sebab dia rasanya tengok semua show. Sumpit pula saya berikan ruang untuk komen mengenai juara festival kali ini kerana dia merupakan salah seorang pelakon naskhah yang sama dan juga berjaya merangkul anugerah yang sama seperti kumpulan yang membawakan versi Terra Rossa yang baru pada festival kali in. Namun, harus diingat bahawa komen tersebut adalah komen peribadi daripada saya. kalau terasa sentap dengan ketajaman perkataan yang bakal saya taip nanti, bukanlah KTR atau blog ini yang harus dicari, tapi cari dan serang saya di blog peribadi saya di http://haikalfadzil.blogspot.com ye...

Tirai festival ditutup dengan persembahan daripada Kelab Teater Rimba UKM, dengan naskhah bertajuk 'Peminangan' adaptasi daripada karya Anton Chekhov bertajuk 'The Marriage Proposal' di mana saya bertugas sebagai ketua bahagian setting dibantu oleh saudari Aisyah, Asri, Pejal, dan Zul. Thank you so much kepada anak-anak buah dan cik Asri Daud yang banyak membantu untuk merealisasikan idea saya untuk teater Peminangan ini. Seperti biasa, minta maaf sebab saya tahu saya seorang yang cerewet apabila melaksanakan suatu tugasan. Namun, kita tahu kita menghasilkan sesuatu yang boleh dibanggakan. Nasib baik UKM tak ada Kolej Teater Rimba. Kalau tak...entah-entah Anugerah Artistik Terbaik tu mesti ada saingan kan? Gagagaga...

14 July, 2008

Jadual Persembahan Teater sempena Festival Teater UKM 2008

*** Sila klik untuk mendapatkan jadual high-res

09 July, 2008

Peminangan

Perjumpaan pertama KTR telah diadakan pada malam Selasa 8 Julai 2008. Ramai jugak yg datang, dan boleh kata Panggung Seni tu dah mcm berseri balik bila budak2 KTR dah mula wat aktiviti. Mungkin sebab Panggung Seni & KTR tu dan mcm sinonim.
Sebelum meeting tu telah diadakan script reading & casting utk show majlis penutupan FTU. Naskhah yg dipilih is Peminangan oleh Anton Chekhov. Memang so Bung to choose Anton Chekhov, sbb Bung amat berminat dgn naskhah Anton Chekhov, especially because komedi Anton Chekhov ni is physical comedy, yg perlu banyak pergerakan yg berlebih2an.
Peminangan, atau The Marriage Proposal, mempunyai "rasa" dan senario kekalutan yg lebih kurang sama dgn Orang Kasar. Jadi pada yg pernah menonton Orang Kasar, akan dpt bayangkan lebih kurang mcmana keadaannya naskah yg ini. Pelakonnya juga 3 orang. Dialognya juga panjang, dan kdg2 berulang2. So, actors have to prepare themselves well for the performance in terms of memory and stamina. Permainan ruang juga perlu diplotkan sebaik mungkin oleh pengarah, kalau tak, akan jadi sedikit hambar.
Walau ape pun, Sumpit rasa pelakon2 yg bakal dipilih akan dapat berikan yg terbaik. I think adalah satu kepuasan bagi seorang pelakon jika dlm jangka hayat penglibatannya dlam lakonan dpt melakonkan naskhah Anton Chekhov, walaupun sekali. So pada yg terpilih nanti, take this as a positive challenge for you guys, to improve your acting skills and your knowledge as actors. Trust me, it's worth it.
So, good luck and enjoy yourselves!!

07 July, 2008

SEMESTER BARU, 'RIMBA' YANG BARU

Salamz kepada semua KTRians dan juga penggemar blog internet...

Pertama kali Kasawari ingin memohon maaf atas 'ketidakaktifan' Kasawari dalam penulisan blog sepanjang cuti semester yang lepas. Pada permulaan kehidupan pengajian kita menjelang semester baru ini, Kasawari dengan sukacitanya mengucapkan selamat kembali dan tahniah sekali lagi kepada semua mahasiswa, terutamanya warga Rimba kerana berjaya untuk meneruskan pengajian yang berikutnya.

Melihat headline di atas, jangan salah sangka dan melatah dengan ayat 'Rimba Yang Baru'. Bukanlah maksud Kasawari bahawa KTR akan dirombak, ditukar atau diubah kepada 'Rimba' yang lain atau baru secara lahiriahnya. Tetapi, Kasawari mengharapkan daripada semua pihak Rimba untuk menyuntik semangat baru serta usahasama selain hubungan yang lebik baik dan erat sesama warga Rimba bagi mempertingkatkan lagi produk-produk yang bakal dihasilkan oleh KTR serta memperbaiki segala kesilapan lampau. Semoga warga KTR boleh 'berhenti' memandang ke belakang yang penuh dengan 'Titik-Titik Hitam' dan terus memandang ke hadapan dan penuh optimistik dan berlaku matang.

Kasawari juga tidak ketinggalan untuk mengucapkan SELAMAT DATANG dan TAHNIAH kepada adik-adik junior baru yang berjaya membolosi diri sebagai antara mahasiswa yang bertuah menjejakkan kaki ke universiti, UKM khasnya serta seterusnya ke KELAB TEATER RIMBA... :) Begitu juga sekalung ucapan TAHNIAH diucapkan kepada 'Facy' (betul ke spelling ni???) untuk bahagaian teater kerana berjaya menjalankan tanggungjawab anda. Semoga sebilangan besar mahasiswa junior boleh kita 'tarik' masuk menyertai KTR bagi meneruskan 'keturunan' Rimba yang selanjutnya.

Dalam kesempatan ini juga Kasawari ingin memberikan sedikit pengumuman bahawa perjumpaan ahli-ahli KTR kali pertama bagi sesi 2008/2009 akan diadakan pada 8 Julai 2008, iaitu hari Selasa pada jam 8.30 p.m. di Panggung Seni. Diharapkan semua ahli dapat menghadirkan diri bersama-sama junior nanti. Pelbagai aktiviti KTR akan dibincangkan kelak.

Teuku Kasawari