29 July, 2008

FTU Review - SUPERPTUIH! & STESEN KALER MAGENTA (Kolej Dato Onn)


Ini betul-betul pancung punya kumpulan. Kumpulan pertama dalam festival ini mempersembahkan sebuah teater berbentuk absurd. Dengan bersandarkan hanya 4 orang pelakon, kumpulan ini merupakan satu-satunya kumpulan yang saya beri khidmat nasihat saya sebagai bekas penginap kolej dato onn, dan rajan sebagai felo kebudayaan kolej dato onn. waktu safwan hulur kepada saya skrip ini untuk minta pendapat, saya hanya mampu geleng kepala sebab saya sendiri pun agak penakut untuk membawa skrip ini. Bukannya apa, sebab saya tau, dengan bajet yang ciput susah untuk merealisasikan cerita ini kecuali dengan menterjemahkannya kepada bentuk absurd. Sekiranya ia diabsurdkan, maka pemain-pemain naskhah ini harus kuat dari segi perwatakan, permainan ruang, stamina dan emosi. Memandangkan keputusan telah dibuat, maka menjadi tanggungjawab rasanya untuk menasihati mana yang boleh supaya kumpulan ini dapat membuat yang terbaik pada malam persembahan dan paling penting untuk menjadikan persembahan tersebut tidak bosan serta difahami oleh penonton.


isu yang agak berat cuba disampaikan oleh pengarah kepada para penonton walaupun secara simbolikalnya adalah menggunakan watak 3 orang anak kepada seorang bapa yang dikatakan telah terpesong perjuangannya. Ptuih! melarikan diri dari rumah kerana tidak tahan dengan sikap bapanya dan menuju ke sebuah stesen merujuk kepada golongan yang suka memberontak. Manakala, abangnya Helium datang memujuk Ptuih! pulang sebagai simbol kepada golongan konservatif yang tidak menyukai pemberontakan. Manakala watak Maseh Dara pula mewakili golongan 'lembu yang dicucuk hidung'.

Pentas yang hanya dihiasi dengan 3 kain yang diikat bersama menjadikan persembahan ini berbentuk absurd. Dari pandangan saya, 3 kain yang diikat ini melambangkan tiga ideologi yang berbeza namun dapat disatukan melalui satu ikatan dan masih dapat bersatu padu walaupun ikatan (si bapa) sudah terpesong perjuangannya. Seteruk mana si bapa itu bertindak, namun ketiga-tiga anak masih selamat berada di bawah jagaannya. Tindakan Helium menembak si bapa telah merungkaikan ikatan kain ini menyebabkan mereka semua berpecah belah. Begitulah akibat daripada hasutan Ptuih! yang dilihat sebagai hero sepanjang 90% cerita berlangsung, namun pada akhirnya saya menafsirkan bahawa Ptuih! lah antagonis sebenar dalam naskhah ini, bukan si bapa.


Pujian sepenuhnya diberi kepada pelakon yang menjayakan persembahan tersebut. Setiap watak mempunyai karismanya yang tersendiri. Pak An sebagai Ptuih! berjaya membawakan watak yang penuh emosi pemusnah yang disembunyikan di sebalik wajah pemberontakan. Helium dengan seorang yang naif, memandang adiknya sebagai hero sedangkan dia tidak sedar bahawa dia sedang dieksploitasi oleh adiknya sendiri. Manakala Maseh Dara, membawakan watak seorang bohsia yang dirasakan bagi saya begitu menjadi sekali. Sebenarnya, pada malam itu, saya amat risau dan takut apabila menunggu watak Pak Guard keluar kerana sepanjang latihan mereka yang saya hadiri, pelakonnya Azmir memang bagi saya seorang yang kayu dan ketam. Saya sendiri pun buntu macam mana nak tolong dia ni. Namun, pada malam itu, dia merupakan penceria dan menghidupkan cerita. Tatkala penonton dibawa merasai ketegangan konflik, watak Guard muncul untuk menceriakan keadaan dan mereleasekan sedikit tense yang dirasai penonton. Man of the match pada malam itu bagi saya adalah Azmir. Mungkin sebab dia takut dengan amaran saya petang sebelum show. "Azmir, hang jangan buat malu team bola kita!" Hahaha...biasalah, sama-sama orang Kedah.


Menarik juga dari segi kostum, watak-watak utama dipakaikan dengan pakaian budak-budak sekolah menengah, sekaligus memberi kritikan sosial kepada golongan tersebut yang dikatakan sebagai julat umur remaja mengalami pemberontakan identiti dalam diri. Terdapat kekurangan dari segi teknik pencahayaan. Walaupun secara asasnya pentas diterangi dengan baik, namun sebagai sebuah naskhah absurd, permainan lampu boleh dipelbagaikan lagi dengan mungkin menambahkan warna-warna cahaya pada kain bagi melambangkan sesuatu. Audio juga mempunyai satu kelemahan yang ketara. Bunyi keretapi tidak meyakinkan bahawa stesen tersebut adalah stesen keretapi. Bunyi hon keretapi hanya dipasang sekali dan selepas itu diam. Logikkah begitu? Serupa dengan konsep seorang puteri raja diculik penjahat, dan kemudiannya puteri untuk menjerit meminta tolong. disebabkan dalam skrip hanya ditulis "Tolong! tolong! tolong!", maka pelakonnya pun hanya jerit 3 kali tolong sahaja lepas itu diam. Disitu adalah satu kesilapan yang dilakukan oleh produksi audio pada persembahan pada malam itu.

Bagi saya persembahan pada malam itu boleh dianggap berjaya walaupun ianya satu percubaan yang berani oleh Nazrin, yang beralih ke bidang pengarahan setelah bermula dengan pelakon bagi naskah ARA pada Festival Teater MAKUM yang lalu. Bagi saya, walaupun ceritanya agak berat, namun saya terhibur menontonnya dan tidak dinafikan oleh penonton lain. Saya turut melihat dan meninjau penonton lain, boleh dikatakan kebanyakannya memberi fokus kepada cerita ditambah pula dengan lakonan Pak An yang superb pada malam tu.


tahniah diucapkan kepada kumpulan produksi kolej dato onn. Saya minta maaf sebab tak selalu tengok latihan korang. Lepas tu kalau pergi tengok, mesti melaser dan bagi ayat sentap saja kan? Saya cuba melihat Superptuih! & Stesen Kaler Magenta bukan sebagai seorang penginap dato onn, dan cuba untuk tidak bias, namun begitu, u all deserve untuk berada dalam kumpulan top 3 saya melihatkan persembahan mantap kamu semua pada malam itu. Nasihat saya, sentiasa humble, dan jangan membangga diri kerana walaupun kita hebat, pasti ada yang lebih hebat dan Tuhan itu Maha Kuasa untuk menarik balik kehebatan kita pada bila-bila masa saja.

3 comments:

OrangKampung said...

ermmmm
thanks
terharu bila bca komen r seorang yg brpngalaman dlm bdang ni
sa mcm pengorbanan utk bwa naskhah nie berbaloi
pa2 pun tahnk 4 the advice
( biaq jasa jadi kenangan hijau kuning lambang kemegahan )

nn said...

best2. kumen yg best. pdnlah dis yr burhan xmng. kekwat rupenye. hehe

tojo said...

Pak An memang superb.. tak nyesal aku men bola ngan die kat matrik dlu..