31 October, 2009

Daulat Tuanku..

Duli Yang Maha Mulia Tuanku Mukhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir, 61, selamat ditabal sebagai Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan ke-11 dalam upacara penuh tradisi diraja Negeri Sembilan di Balairong Seri, Istana Besar Seri Menanti, pada 26 Oktober 2009.

Istiadat pertabalan ini merupakan istiadat kemuncak sejak istiadat pemasyhuran DYMM Tuanku Mukhriz sebagai Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan ke-11 pada 29 Disember 2008 ekoran kemangkatan Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan ke-10, DYMM Tuanku Ja’afar ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman.Istiadat pertabalan ini adalah lanjutan daripada adat bersiram yang telah diadakan sehari sebelumnya.

Justeru itu, KTRians merafak sembah menjunjung kasih atas pertabalan DYMM Tuanku Mukhriz, Canselor UKM, sebagai Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Darul Khusus yang ke-11, semoga UKM lebih cemerlang dan gemilang dibawah pimpinan tuanku.

Info Tentang Cancelor baru UKM

DYMM Tuanku Mukhriz diputerakan pada 14 Januari 1948 dan dibesarkan di Negeri Sembilan. Tuanku Mukhriz mendapat pendidikan awal di Sekolah Tuanku Muhammad Kuala Pilah dan Sekolah Tuanku Besar Tampin, sebelum ke Sekolah Menengah King George V, di Seremban. DYMM Tuanku Mukhriz kemudian melanjutkan pengajian dalam bidang perundangan di University of Wales, Aberystwyth, United Kingdom dan memperoleh LLB pada tahun 1970.

# Sumber diperolehi dari PRO Canselori UKM

No comments: