15 December, 2008

SEKITAR PERKAHWINAN DI SINGAPURA (PART 1)

Salamz semua! Rasanya it's been a while untuk Kasawari tidak mengpostkan artikel baru dalam blog KTR ini. Di sini, Kasawari ingin berkongsi serba sedikit mengenai laporan kegiatan KTR semasa projek Semarak Kasturi-Pentas ASEAN 2008 di Singapura baru-baru ini. FYI, Kelab Teater Rimba pergi bersama anak-anak Indonesia di UKM yang menggelarkan diri mereka Panca Sila. Jutaan maaf kerana terlewat untuk melaporkan kegiatan anak-anak Rimba di sana kerana beberapa masalah tertentu seperti line internet slow kurang 3 saat daripada kelajuan siput b**i, tiada masa untuk post, kadang-kadang rasa malas yang hadir tak terduga, selipar jepun meghadang jalan raya dan macam-macam lagi la! (melalut as usual!)

28 November 2008

~bertolak dari UKM konon-konon seawal 8 pagi, tapi sejam kemudian baru bas bergerak akibat kelewatan SEORANG peserta, yang pastinya BUKAN dari KTR. (paham-paham je la...). Bas dijadualkan menunggu 'artis-artiSUKMA' ini di Panggung Seni, tetapi terpaksa bertukar lokasi di depan blok Palapes KTHO kerana masa tu function cikgu-cikgu Chinese (yang Maya curik goodie bag biru tu) masih berlangsung dengan menyemaknya.

~semasa perjalanan, kami berhenti rehat di R&R mana entah, lupela. Abang bas tu cakap 20 mins je, tapi 43 mins kiteorang melahap di sana. Kemudian perjalanan diteruskan dengan cuaca yang ala-ala '4 seasons' sampai Johor Baharu (betol ke ejaan ni, Ieyzz?)

~sampai-sampai jer di KTM Johor Baharu, Kasawari dan Bung dengan gaya superhero pergi survey tiket tren ke Singapura. Kami tiba di sana lebih kurang pukul 1 tengahari, tapi tren dijadualkan tiba pukul 2.30 petang. Tertanya-tanya gakz mengapa macam lengang je manusia pada masa tu, last-last baru ingat time tu manusia bernama lelaki tengah solat Jumaat! Erk???

~sementara menunggu untuk kaunter tiket buka, kiteorang pun plan nak pergi ke City Square Mall yang terletak betul-betul depan KTM tu. Ada yang nak tukar matawang, telingawang, hidungwang, berak, kencing, shopping (macam Kasawari buat walau pun takde dalam plan! huhu...) dan macam-macam lagi. Tiba-tiba, kami dikejutkan dengan al-kisah Bung TERTINGGAL passport kat rumah di Cheras! Aiyoo! Terkezut la gakz coz dah sampai di JB baru Bung perasan. Habis Bung kena bebel Kak Ayu.. hehe.. sowi...

~jadi, Bung terpaksa call balik abang bas tadi untuk patah balik ambik Bung. Nasib baik bas tu tak 'Fast&Furious'. Maknannya, kiterong nak tak nak kena meneruskan perjalanan tanpa Bung Kancil. Sampai jer di imigresen, kiteorang tanpa disedari membuat aksi ala-ala Amazing Race Asia (Kasawari and Maya jer berangan!). Konon-konon nak tengok siapa cepat check in la kunun...So far, imigresen semua lepas, cuma Yus macam ada problem sket nampak. Maybe die 'bukan' warganegara Malaysia kot! Larikk... :)

~journey diteruskan dalam tren dan kami menuju direct ke Stesen Singapura walau pun tempat itu masih diwartakan sebagai tanah Malaysia. Di sana, kami disambut dengan paluan kompang dan tarian pancung/singa oleh Pisang. Erk? Tipu jer la Pisang buat semua tu.. hehe.. Sowi Pisang...FYI, Pisang dah pergi beberapa hari awal ke sana. Btw, kami meneruskan perjalanan (jalan kaki!) ke Telok Ayer Performing Art Centre (TAPAC) yang mengambil masa selama 30 mins! Aiyoo... Terasa jugak otot-otot kaki membesar macam Hulk! Tiba jer di TAPAC, kami disambut mesra oleh Kemuning Group yang diketuai oleh Pak Salleh. Seronok gakz jumpa balik Koko (anak Pak Salleh, bukan pokok koko!), Leny (tunang Koko), Kak Zila (isteri Pak Salleh), Echan Si Pendiam dan ramai lagi la. Dieorang ni orang Melayu Singapura yang sangat baik! Ada jugak spesies Melayu daripada Politeknik Singapura yang tak mengaku Melayu dan tidak ramah tamah langsung! So??? Ada kiteorang kisah???

~di sana, kami terkezut gakz dengan keTIDAKpemergian kumpulan Teater LAB dari UMS (Sabah) yang seramai 37 orang itu. Menurut sumber-sumber seperti Mama Juwie, dieorang tak jadi pergi sebab ada masalah tertentu seperti hal famili dan sebagainya. Erm, kurang meriah apabila ada delegasi yang tak boleh pergi. Tapi, takpe. Show must go on!

~petang tu, kiteorang berehat setelah jauh perjalanan menjadi 'musafir sementara'. Raja (anak Indonesia yang betol-betol keturunan Raja dari Pulau Penyengat) dan Kasawari (anak Raja Sepanyol yang betol-betol gakz) mencuba skill dengan mengeluarkan laptop masing-masing untuk hunt for wireless. Dukacitanya, wireless perlu didaftarkan dahulu di bawah IDA WIRELESS SINGAPORE (bukan Ida Kenjar!). Si Raja pun terus mendaftarkan diri, tetapi Kasawari telah ditawarkan username dan password wireless oleh seorang ahli Kemuning (tak ingat la nama dia). Di sini membuktikan aura 'Taufik Batisah @ Esah' dalam diri Kasawari memberi kelebihan! haha.. Carut lagi! Yes! Boleh online di sana...

~menjelang malam, tiada banyak aktiviti rasmi dilakukan. Jadi, KTR membuat latihan lakonan bersama muzik live yang diimport khas dari Singapura bersama Pisang. Cheh...Begitu juga Panca Sila. Lepas latihan, apa lagi beberapa kiteorang kenjar nak pergi jalan ronda-ronda Singapura yang kecil molek iteww...Penat jugak ronda-ronda ni sebab banyak kali lost! Hahaha.. Yang bestnyer, kiteorang sempat shopping pada malam tu. Nak tau kat mana? 7 ELEVEN jer...

~pada almost tengah malam, kiteorang pun melabuhkan diri di bilik tidur masing-masing yang diasingkan lelaki dan perempuan. Nok takde ek! Meaning, semua perempuan (KTR dan Panca Sila) satu bilik, so do guyz. Bilik tidur kami adalah bilik latihan/studio macam bilik kelab la. Hurmm... What an exhausting day... ZzZZZz...

29 November 2008

~kami bangun pagi sebab dikhabarkan ada bengkel teater pada pagi itu. Tunggu punya tunggu, last-last TAKDE bengkel la. Penat je bangun awal! So, ada di antara kiteorang yang keluar sambung jalan-jalan, sambung tido, sambung online, menyabung ayam, etc. Dalam masa yang sama, rombongan dari Brunei pun sampai. Ingatkan student-student yang datang, rupa-rupanya golongan senior, termasuk yang berpangkat Pangeran (wow!) yang datang diketuai oleh Pak Zefri. Kami juga didatangi oleh seorang yang amat kami kenali. Nak tau sape? Bung la... Baru je sampai nampak kepenatan. Hehe.. Kesian tengok Bung sorang-sorang.

~jadi, sampai ke petang tiada aktiviti berlangsung melainkan aktiviti 'sendirian berhad'. Panca Sila pula sedang bertungkus-lumus membuat persiapan persembahan mereka pada malam itu. Pada malam nanti, ada dua persembahan yang dipersembahkan oleh grup Indonesia dan Brunei di TAPAC. Sebelum show, Kasawari, Maya, Syam dan Kak Ayu sempat pergi shopping lagi. Lagi di 7 ELEVEN!

~show pun bermula dengan persembahan daripada Panca Sila yang bertajuk "Dokter Gadungan" (doktor menyamar kot! ala-ala La Usurpadora rasanya). Persembahan mereka not bad kerana bebentuk Lenong yang berinteraksi dengan penonton. Menariknya, penonton duduk mengelilingi ruang lakon secara membulat. Habis je show dieorang, kumpulan dari Brunei pun took part dengan mementaskan lakonan berbentuk improvisasi. Pak Zefri memberikan jalan cerita, manakala yang lain melakonkan cerita tersebut dengan sentuhan muzik tradisional. Seronok gakz, especially golongan yang senior melakukannya. Menarik!





"Dokter Gadungan" oleh Panca Sila (bukan Panca Sitara)

Improvisasi yang memecahkan perut oleh Brunei



~habis je show, KTR berkumpul sekejap untuk final briefing mengenai show PERKAHWINAN kami yang dijadualkan pada keesokan harinya di daerah Woodlands. Perasaan gementar semakin ke Puncak Kasih (erk?) dalam diri masing-masing. Yus sarankan kiteorang tido awal untuk mencukupkan rehat dan stamina. Masalahnya, Kasawari mula rasa nak DEMAM! Hish! Mesti disebabkan oleh cuaca panas yang teramat di Singapura. Barulah faham perasaan ayam yang dimasak dalam oven! Dahla esok harinya show... G mana sih...? Seterusnya, kiteorang pun balik berehat and tido. Cuma ada geng-geng yang tak tau, kecuali Syam yang sebenarnya pada tengah malam itu Kasawari keluar sorang-sorang pergi umah member Singapore naik cab sorang-sorang... Hehehe... kantoi! Balik daripada kunjungan 'rasmi' tersebut, demam semakin teruk! Alamak!

Bersambung...

p/s: Ape yang berlaku sebelum, semasa dan selepas pementasan PERKAHWINAN berlangsung? Pelakon tak sihat? Ada mulut-mulut jahat kutuk KTR? Scandal couple-couple? Sate kambing? Masalah dalaman KTR? Merajuk? Sesi luahan? Orchad Road?

Banyak persoalan dan sambungan kisah KTR di Kota Singa di post yang akan datang dalam Part 2! Tunggu...

3 comments:

Sy@m Mesr@ said...

Masa kat city Mall sempat lagi teuku beli selipar jepun Top Man warna merah. Sabor je la..Bung.. sabar je la kan. Nasib baik dapat kejar abg bas tu.Kalau tak kena la orang antar g Lakin.......

Anonymous said...

huh? bukan Topman la Syam.. Philosophy Men la.. huhu.. aa, nasib baik untuk Bung...

Aisyah Latib said...

bung tu belum ader anak lagi kalo dah ade tak taulah mcm mane pasprt anak dia pun die lupe kot...tah2 anak dia pun lupa nak bawak..huhuhu