15 April, 2009

INGIN MERASAI PENGALAMAN BERKELUARGA ANGKAT?

Hola semua...

Dengan membaca tajuk di atas, semestinya ada di antara anda boleh meneka apakah gerangan berita yang bakal Kasawari sampaikan. Yang pasti bukan berita di Iraq atau sebagainya. Bukan juga rancangan realiti tv mencari keluarga angkat ala-ala rancangan mencari menantu kat salah sebuah program tv dulu jugak ye.

Bagi kebanyakan pelajar kesenian di UKM, jika disebut mengenai 'keluarga angkat' sudah semestinya istilah ini disinonimkan dengan program khidmat seni masyarakat atau OPKIM yang biasanya dianjurkan pada penghujung semester dua setiap tahun. Program ini seringkali dianjurkan betul-betul selepas Bengkel Seni Teater di UKM yang melibatkan para pelajar tahun 1 (senior join jugak!). Maknanya, cuti semester yang panjang nanti akan diisi dengan berfaedah dan best nyer (daripada duduk kat umah tak buat ape-ape selain korek hidung!). hehe..

Sedikit pengalaman untuk dikongsi. Program OPKIM ini akan dilakukan di kawasan luar Kuala Lumpur/Lembah Asmara eh!, Lembah Klang dan disertai oleh kumpulan-kumpulan kesenian di UKM seperti teater, tarian, gamelan, silat, nasyid, kertuk dan rebana ubi, pengurusan seni dan pengurusan teknikal. Jadi, wakil-wakil bagi setiap kumpulan ini akan mengajar (berpengalaman jadi cikgu wei!) murid-murid sekolah di sekolah yang berlainan dalam bidang kesenian masing-masing. Di penghujung program, kesemua murid yang telah diajar dalam bidang yang mereka pilih masing-masing akan bergabung dan perform di 'gala night' di hadapan ibu bapa, Pengetua, cikgu-cikgu sekolah (bukan Maya!) dan penduduk sekitar. Ala-ala filem Talentime la kiranya ni! Boleh korang berangan jadi Adibah Noor kejap. (tetiba jer!) Semasa malam gala itu nanti pastinya korang akan merasai kepuasan dan terharu dengan hasil titik peluh korang... Best nyer... Kasawari mula syok sendiri dah! Tolong...

Satu lagi, di tempat berOPKIM nanti, peserta akan dibahagikan kepada keluarga angkat masing-masing kerana peserta akan tinggal bersama mereka sepanjang program berlangsung. Jadi, rasailah pengalaman tinggal bersama keluarga lain yang semestinya lain! haha.. Tapi, memang seronok dan fun sangat-sangat pengalaman ini seperti pengalaman Kasawari dulu dapat keluarga angkat yang berpangkat Tuan Haji, sedangkan time tu rambut Kasawari mengerbang ala-ala Guy Sebastian dan berwarna merah! erk??? Macam-macam la pengalaman dan 'nasihat' diberikan oleh keluarga angkat dulu. Siap dapat hadiah berupa sejadah, tasbih, kain sarung dan kopiah putih lagi daripada mak angkat! Walaupun tersentap, yang penting pengalaman BEST! huhu...

Jadi, butir-butirnya adalah:-

Program: PROJEK KHIDMAT SENI MASYARAKAT UKM 2009 (OPKIM)
Tarikh: 15-20 Mei 2009 (kemungkinan tarikh ditunda ke 29 Mei)
Tempat: Pulau Manis, Pekan, Pahang
Anjuran: Pusat Kebudayaan UKM, Urusetia ARTISUKMA UKM, JKKK/Persatuan Belia 4B bersama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Pahang.
Penyertaan: 6 orang daripada setiap kumpulan (borang lebih boleh dipertimbangkan)

**borang penyertaan boleh dicurik daripada Kasawari dan borang mestilah dihantar selewat-lewatnya 20 April 2009 kepada Pusat Kebudayaan.

"Enjoy your OPKIM...!"

3 comments:

Hailey Tereso Francis said...

hehehhe....btul ke Kasawari mndapat cenderamata sejadah tu??hehehehhe!!

teuku kasawari said...

haha.. betul.. x tipu... memang menyentapkan, tp fun! :)

Hailey Tereso Francis said...

hehehe!!klu kasawari mnyentapkan...ape lagi aku nie...klu aku ikutlh....kekekekekk!!