07 May, 2010

Sesi Latihan Makum dan Dekon


Salam, ketemu lagi kita...hehehehe...alhamdulillah, masih dipanjangkan umur saya untuk mengarang warkah pada kali ini. cewah...im gonna be a writer la...uols~ hehehe... Oklah, berbalik kepada apa yang ingin ira kongsikan disini, seperti yang telah ira nyatakan pada post yang lepas, bulan Mei ini , KTR sendiri mempunyai 3 program yang besar iaitu OPKIM, Festival Teater Makum dan Festival Teater Dekon.

Untuk program Opkim, berjalan pada 30 April sehingga 2 Mei di Sekolah Menengah Convent Kajang. Dari ahli KTR sendiri, biasalah...handle bahagian berteater...acting katekan... mengajar cara-cara acting dan sebagainya.hehehehe~berbakat sungguh mereka2 ini...wah!

Untuk Festival Teater Makum dan Dekon pula, alhamdulillah...latihan sudah pun bermula. Ada dua sesi latihan, iaitu pada sebelah petang pada jam 2.30 pm, manakala pada sebelah malam pada jam 8.30 malam. Peh!kuat betul azam2 para pelakon pada kali ini...sanggup datang pada sebelah petang dan sambung pada sebelah malam!cayalah!... Ada juga yang terlibat kedua2 nya, Makum dan Dekon. Jadi orang ini memerlukan latihan yang sangat tinggi, fizikal dan mental yang sangat kuat. Kagum ira melihat mereka memainkan berbagai-bagai watak. Memang bukan calang-calang orang yang dipilih. Syabas ira ucapkan....=)

Untuk Festival Teater Dekon di Universiti Malaysia Sabah, akan berlangsung pada 20 Mei 2010 hingga 23 Mei 2010. Hanya 5 orang sahaja yang terlibat dan masih belum ditentukan secara rasmi. tak apalah, nanti ira da tahu, ira update dengan blog ye?kerana terdapat pelakon2 yang hebat sampai kita sendiri tidak pasti sape yang nak dihantar?heheheh~ Untuk Festival Teater Makum 2010 ini, akan berlangsung pada 1 Jun 2010 hingga 6 Jun 2010 di Universiti Malaya. Seramai 30 orang peserta sahaja dibenarkan walaupun dalam list, lebih kurang 41 orang!wah!Semangat sungguh mereka2 ini...hehehehe...tetapi hanya 30 orang sahaja yang akan disenaraikan..maaflah pada yang tidak tersenarai tu...InsyaAllah, kita akan keluarkan sijil daripada PUSKEB sendiri...akan diusahakan ^_^. Tajuk yang dibawa adalah USANG.

Usang, karya MUHAMMAD DIANI HJ KASIAN dan RAJA REZA FAHLERI, merupakan cerita realistik berkaitan kekeluargaan. Mengisahkan seorang anak (Ari) yang dipelihara oleh seorang perempuan yang hanya dikenali sebagai mak (Ifah). Ari mempunyai seorang ibu (Ayu) dan seorang ayah (Mail). Namun dia tidak pernah kenal siapa ayahnya sejak dari kecil. Ibunya (Ayu) pula tidak pernah sekalipun melawat Ari sehinggalah Ari mencapai zaman kanak-kanak. Ari seorang kanak-kanak yang penuh dengan impian! Ari berkawan rapat dengan rakan sepermainannya, Ain. Dengan Ainlah, Ari mencipta pelbagai impian dan angan-angan.

Konfliknya disini, apabila suatu ketika, Ibu Ari (Ayu) datang menuntut Ari daripada Ifah. Persoalan ditimbulkan iaitu Hisyam, iaitu anak kandung Ifah yang cacat! Yang dipelihara oleh mak cik suaminya (Mail). Lebih tragis, yang meruntun hati Ifah sendiri, Ayu itu juga merupakan madunya tanpa disedari! Berjayakah Ayu menuntut haknya hanya sebagai ibu kandung Ari yang tidak pernah mengutamakan kebajikan anak kandungnya sendiri? Apakah yang akan dilakukan oleh Ifah setelah suaminya (Mail) meninggalkannya suatu ketika dahulu? Yang juga memisahkan Ifah dengan anak kandungnya sendiri, Hisyam dan kini muncul madunya, Ayu menuntut Ari daripada penjagaannya? Sama-sama kita saksikan kesudahannya dalam USANG~

Disini ira memperkenalkan barisan para pelakon dan produksi Festival Teater Makum 2010 (Usang):

PENGARAH / SUTRADARA : MUHAMMAD KHAIRUL ANWAR ROSLI

PENOLONG PENGARAH : NAZRIN BIN SAAD

PENGARAH ARTISTIK : NORAINI MAHMUD MARZUKI

1. PARA PELAKON

ARI : MUHAMAD FIRDAUS B. MAT

MAK : NURLIYANA BT AR. AZMI

IBU : EPTA INGIE ARTHA

MAIL : MUHAMAD IZZUDDIN B. NASRUDDIN

AIN : MAIZURA BT. OSMAN

BAD : NAZRIN B. SAAD

KAWAN ARI 1 : ZATUL NADIA BT. MOHAMED

KAWAN ARI 2 : MOHAMMAD AZIRIN B. BUJANG

RIS : NAHRIZUL ASHRAF B. KADRI

SONIA : NUR HAZIYAH BT. SAMSUDIN

AIN BESAR : NURUL AISHAH BT. SAADUN

HISYAM : MOHD ALIF AIFAA B. MOHD JELANI

2. PARA PRODUKSI

PENGURUS PRODUKSI : FADZLI NORHISYAM B. MAD RASHID

SETIAUSAHA : i- FARIDZATUL SHAHIRA BT. KHALID

ii- NORALINA BT ABDUL AZIZ

BENDAHARI : i- NOOR SITI HAMIZAH BT. NORIZAM

ii- NORAINI BT. MAHMUD MARZUKI

AJK KEBAJIKAN DAN

MAKANAN : MUHAMAD NAIM B. ABD MALEK

AJK PENGINAPAN DAN

PENGANGKUTAN : GARRET ANAK DAWUM

AJK PAMERAN DAN

PUBLISITI : FADZLI NORHISYAM B. MAD RASHID

SM TEKNIKAL : i- NORALINA ABDUL AZIZ

ii- AZIR REZHA B. NORIZAN

SM LAKON : i- NOOR SITI HAMIZAH BT. NORIZAM

ii- HAILEY GOITOM

TATA PENTAS : i- AMRAAN A/L SENG HOK

ii- NOR AZLAN SHAH BT LARAHIM

iii- MAHIRAH BT AHMAD HELMI

iv- MUHAMMAD SHAH RIZAL B. MOHD GHAZALI

v- NURUL UMMAIRA BT. AB RAZAK

TATA RIAS : i- MOHD FAIZ B. JUMARI

ii- MOHD IQBAL BIN OTHMAN

iii- NOOR MAS ALWANI BT MOHKTAR

iv- GARRET ANAK DAWUM

TATA BUSANA : i- SITI AISYAH S M SHAMSUDIN

ii- NUR ATIQA BT ARAZMI

iii- EZZATI SULHI BT ABDUL RAZAK

TATA PROPS : i- MIMI MAISARAH BT ZAINAL ADLAN

ii- NUR KHAIRUNNISAA’ BT WAKIMIN

TATA CAHAYA i- ISMAIL BIN ZAINUDDIN

ii- MUHAMMAD NAIM BIN ABD MALEK

iii- MOHD NOOR ZAIDAN B MOHD ZAIN

iv- FADZLI NORHISYAM B. MAD RASHID

v - NORAINI BT. MAHMUD MARZUKI

TATA BUNYI i- FARIDZATUL SHAHIRA BT KHALID

PEMUZIK i- MOHD HAFIZ BIN MOHD ZAIN

ii- WAN MUHAMMMAD ASHII B WAN ZAINAL ABADIN

iii- SYED OMAR FAIZAL B SYED MOHD YUSOFF

iv- CHING CHEE SIN


Ok lah, da lewat ni. Ira kene stop dulu. Esok ada hal nak settle..hehehe~Sebelum ira melabuhkan tirai , hayatilah ayat dibawah...selamat malam dan jumpa lagi ^_^

Tiada manusia yang berjaya dalam semua yang dilakukannya dan kewujudan kita ini sebenarnya mesti menempuh kegagalan. Yang penting ialah kita tidak menjadi lemah semasa kegagalan itu terjadi dan
kekalkan usaha hingga ke akhir hayat.
- Joseph Conrad

~salam sayang dari Ira,
~3.54 am
~7 Mei 2010

No comments: