29 May, 2009

Akhirnya SUPERPTUIH!




Salamz kepada semua pembaca blog...

Bulan Jun nanti merupakan bulan yang Teater Rimba tunggu dan debarkan. Perkara yang dimaksudkan di sini adalah FESTIVAL TEATER SELANGOR 2009. Pelbagai cabaran dan halangan kami tempuh untuk merealisasikan penyertaan kami dalam pertandingan yang boleh dikatakan berprestij ini. Terutama dalam pemilihan naskhah. Bermula dengan mencalonkan naskhah DHEMIT/ARA, kemudian PERKAHWINAN 'versi ARA', TITIK-TITIK HITAM (again!) dan macam-macam lagi. Disebabkan bilangan penyertaan warga Rimba kali ini agak berkurangan (disebabkan ramai praktikal), akhirnya kami sebulat suara memilih skrip tempatan, iaitu SUPERPTUIH! & TRANSIT KALER MAGENTA.

Bagi sesiapa yang pernah mengikuti Festival Teater Universiti (Inter-kolej UKM) sekitar Julai 2008 pasti mengenali naskhah ini kerana pernah dipentaskan oleh Kolej Dato Onn yang berjaya menggondol tempat kedua dan Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik. Kali ini, KTR cuba untuk mempertaruhkan skrip ini di peringkat Selangor bagi bersaing dengan sanggar-sanggar teater yang lain. Naskhah yang boleh disifatkan surealis dan berat ini dikarya oleh Wan Azli Wan Jusoh (Pengarah filem Budak Kelantan) dan menuntut kekuatan serta penghayatan yang baik oleh para pemain.

Ringkasnya, jalan cerita dan plot naskhah ini agak subjektif dari segi isi kandungannya yang boleh merujuk kepada pergolakan keluarga, negara, pemimpin dan sebagainya. Ptuih! seorang yang memberontak dan disisih kerana cuba menegakkan apa yang dirasakan benar; Helium seorang yang bijak pandai tetapi terlalu tersepit dengan pemikiran sendiri; dan Maseh Dara., seorang yang terlalu menurut perintah sehingga maruah tergadai.

Untuk makluman, KTR akan mengadakan dry run pada 30 Mei, full rehersal pada 1 Jun dan juga preview/pra-finale/saringan pada 4 Jun ini dihadapan juri dari Jabatan Kebudayaan Selangor bagi menentukan sama ada kami layak ke final pada 22-30 Jun nanti atau tidak. Jadi, wish us luck and doakan kejayaan kami ke peringkat final, ok?



Skrip: SUPERPTUIH! & TRANSIT KALER MAGENTA

Karya: Wan Azli Wan Jusoh

Arahan: Mohd. Faizal (Pejal Belangkas)

Pelakon: Lan Celak (Ptuih!), Mat (Helium), Laili (Maseh Dara.) dan Aran Crikwong (Pengawal)


DRY RUN

Tarikh: 30 Mei 2009

Masa: 10 p.m.

Tempat: Panggung Seni, UKM


FULL REHERSAL

Tarikh: 1 Jun 2009

Masa: 10 p.m.

Tempat: Panggung Seni, UKM


PREVIEW FTS 09

Tarikh: 4 Jun 2009

Masa: 8:30 p.m.

Tempat: Panggung Seni, UKM



p/s: semua dijemput hadir dan bebas memberi komen dan kritikan membina bagi memperbaiki lagi mutu persembahan dan produksi kami.
**UPDATE: keputusan menentukan sama ada mara ke final akan diumumkan pada 8 jun 2009 (Isnin).



"Kau tahu? Kalau seseorang tu dalam hidup dia asyik kena ludah, lama-lama dah lali, dah tepu, dah tak kisah lagi. Nak ludah pun, ludahlah!"

3 comments:

teuku kasawari said...

hari ni (04/06/09) adalah tarikh saringan kami... doakan kejayaan kami k! ;)

Akin Muhammad said...

selamat berjaya KTR!

p/s: Karya SuperPtuih dan Transit Kaler Magenta ini memang menarik pertama kali saya membacanya

oh ya, kami juga akan bertanding dalam FTP di Perak.

teuku kasawari said...

thanx TTS... wishing u guyz luck too... ;)