12 March, 2013

Kembali kepada asal : Teater

Teater berasal dari upacara agama primitif. Bomoh kampung akan mengadakan upacara menghalau penunggu menggunakan unsur-unsur teater.

Ada juga teori mengatakan teater berasal dari nyanyian untuk menghormati pahlawan yang telah mati. Nyanyian tersebut disertakan dengan lakon-semula riwayat hidup pahlawan tersebut.

"Naskah teater tertua di dunia yang pernah ditemui, ditulis oleh seorang pendeta Mesir, Kher-Nefert, di zaman peradaban Mesir Kuno. Naskah tersebut ditulis untuk sebuah pertunjukan teater ritual di kota Abydos yang menceritakan tentang pertarungan antara dewa jahat dan dewa baik." - Seni Drama Untuk Remaja.

Bentuk dan aliran teater dipecahkan kepada beberapa kategori iaitu Eksperimental, Muzikal, Neutralisme, Bangsawan dan Komedi. Jenis-jenis teater pula (seperti yang telah diperkenalkan kepada Malaysia) dikembangkan lagi ke arah monolog seperti Dekon dan Monodrama.


Teater Rakyat
Teater ini bersifat sederhana, improvisasi, spontan dan berinteraksi dengan penonton.

Teater Klasik
Sifat teater ini sudah teratur dengan cerita, pelakon yang terlatih, pentas yang ringkas dan tidak berinteraksi dengan penonton. Teater ini terlahir dari kerajaan yang bersifat feodalistik. Contoh: wayang kulit, wayang orang dan wayang golek. Ceritanya statik tapi memiliki daya tarik oleh dalang atau pelaku teater tersebut.

Teater Tradisional
Teater yang berasal dari teater tradisional, tetapi gaya persembahannya dipengaruhi oleh teater barat. Teater moden adalah teater yang dalam struktur pengurusannya memerlukan profesionalisme.



Sumber : Viko

No comments: