31 October, 2009

Puisi Antarabangsa KTR menang lagi...

Salam satu KTR…..

Rasanya sudah seminggu blog KTR tidak diupdatekan gara-gara disebabkan syam dan rakan-rakan senior lain menguruskan aktiviti kelab. Sebenarnya pada minggu lepas,sabtu 17 Oktober KTR telah mnyertai satu pertandingan peringkat IPTA iaitu Pertandingan Sangggar Puisi Antarabangsa Nur Fitri Piala Tan Sri Dr. Mohamad Yusof Noor di Stadium Tertutup Nilai anjuran Universiti Sains Islam Malaysia (Usim). Pertandingan ini bermotifkan tentang Hari Kebebasan yang mempunyai maksud yang signifikan terhadap Hari Raya Aidilfitri. Selain itu, pertandingan ini mesti di sertai oleh gabungan dua pelajar antarabangsa dan satu pelajar Malaysia atau sebaliknya.

Justeru itu , KTR telah menghantar dua orang wakil iaitu dari Exco Perhubungan Antarabangsa saudara Raja dan saudari Inggi unttuk mewakili calon antarabangsa dari warganegara Indonesia, manakala saudara Anwar atau Abang Pisang mewakili calon warganegara Malaysia dan juga pemuzik iringan semasa mendeklamasi sajak tersebut.

Memandangkan puisi tersebut bertemakan aidilfitri, maka kami mendeklamasikan sebuah puisi yang bertajuk Sebelum Datangnya Syawal karya seorang tokoh penulis terkenal, Dr. Ibrahim Gaffar. Turut mengiringi mereka ialah syam dan bung dan kami bertolak dari UKM jam 3 petang dengan menaiki kereta bung….as usuall syam la kena drive…..

Setibanya sampai, kami disambut oleh kakitangan Usim dan membuat pendaftaran dikaunter pendaftaran.Kami kemudian ditempatkan di satu bilik persedian bersama dengan pelajar Usim yang merupakan tuan rumah pertandingan tersebut.

Pertandingan bermula jam 830 malam dengan dimulakan oleh peserta dari Lim Kok Wing University,kemudian diikuti dengan Universiti Teknologi Mara (Uitm) Usim 2 dan Universiti Teknologi Nasional (Uniten) dan diikuti oleh dengan acara selingan kumpulan nasyid Usim dengan lagu Lebaran ini .Kemudian pertandingan deklamasi diteruskan dengan kumpulan Usim 1, Universiti Tun Husein Onn (Utho) dan diikuiti Inti Kolej. Selepas itu, acara selingan diserikan dengan lagu tradisional yang dinyanyikan oleh ahli kumpulan nasyid terrsebut iaitu zapin rindu-rinduan. Tibalah saat mendebarkan apabila Kumpulan dari UKM menyampaikan deklamasi sajak dan diakhiri oleh kumpulan Lim kok Weng University.

Apa yang menariknya kesemu peserta adalah terdiri daripada pelajara antarabangsa seperti Iraq, Sudan, Palestin, Zimbabwe, dan Zaire yang kebanyakkan dari mereka tidak fasih dalam bahasa melayu. Namun percakapan yang agak pelat dalam mendeklamasi puisi bahasa melayu haruslah dipuji dan diberikan tepukan gemuruh oleh hadirin yang hadir.

Sebelum diumumkan keputusan pengadil pertandingan ini diserikan oleh nyanyian Kumpulan Kopratasa yang menyanyikan lagu MasihKah Kau Ingat (Keringat Dalam Pasrah) karangan Sani Sudin dan Permata "Buat Isteriku" (Sesetia Malam). Antara juri yang mengadili pertandingan ini ialah En. SiSo, dan dua pegawai dari Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia.

Keputusan pertandingan

Pertama : UKM dengan wang tunai sebanyak RM 2000 serta Piala Pusingan Tan Sri Dr. Mohamad Yusof Noor ….. yang tingginya 1 meter

Kedua : UiTM dengan wang tunai sebanyak RM 1500

Ketiga : UTHM dengan wang tunai sebanyak RM 1000

Anugerah Khas Juri : Usim dengan wang tunai RM 500

Tiga pendeklamasi terbaik membawa pulang RM 300 seorang iaitu dari Uniten Uitm dan Lim Kok Weng University.

P/s : Gambar dan video akan diuploadkan sebab semua ada pada kamera raja. Tahniah dan syabas pada Raja, Inggi dan abang pisang.

1 comment:

Teuku Kasawari said...

lahai... byknye spelling error syam ni.. hehe.. xpe, yg penting mesej sampai...

TAHNIAH KTRians dan UKM kerana berjaya menjadi Juara!!! U all still the best!